سبد خرید شما خالی است
"نووا لونا"یا "ماهِ نو"بازیِ ایجادِ پیوستگی است. در هر دور از این بازی، باید بهترین کاشی را انتخاب کرده و بر مبنای ذخیرهی کاشیهای "چرخِ ماه" -که لحظه به لحظه رو به کاهش است- برای آینده برنامهریزی کنید. با هر بار نو شدنِ ماه، شما نیز باید بر مبنای آنچه که چرخ ماه در اختیارِتان میگذارد، استراتژی خود را بهبود ببخشید. راه خود را برای ایجادِ "همافزایی" بین کاشیها پیدا کرده و بازی را ببرید.
هوشمندانه تصمیم بگیرید!
اجزاء بازی
1 چرخ ماه / 68 کاشی در 4 رنگ مختلف (17 کاشی از هر رنگ)
84 توکندر 4 رنگ مختلف (21 توکن از هر رنگ؛ یک توکن بهعنوان توکن بازیکن و 20 توکن بهعنوان توکنهای هدف)
1 نشانگر / 1 کتابچهی راهنما
میتوانید قوانین بازیها 2 تا 4-نفره را در صفحات 2 تا 6 و قوانین بازی تک-نفره را در صفحهی 7 بخوانید.
هدف بازی
هر بار که یکی از اهدافِ یکی از کاشیهای خود را محقّق کردید، یک توکن هدف، روی هدف محقق شده آن کاشی بگذارید. اوّلین نفری که بتواند همهی 20 توکن خود را روی کاشیهایش بگذارد، برندهی بازی خواهد بود.
آمادهسازی
1) "چرخ ماه" را در وسط محوطهی بازی بگذارید.
2) نشانگر را در فضای خالیِ بالای منطقهی طلایی، در سمتِ بیرونیِ "ردیف انتخاب" (بالای "ماه نو") بگذارید.
3) کاشیها را -بهپُشت- بُر زده و در هر کدام از 11 فضای باقیماندهی چرخ ماه، یک کاشی -بهرو- بگذارید.
4) با کاشیهای باقیمانده، چند ستون کاشی تشکیل بدهید و آنها را -بهپُشت- در کنار چرخ ماه بگذارید.
5) هر بازکن یکی از رنگها را انتخاب کرده و 21 توکنِ آن رنگ را برای خود برمی دارید.
نکتهی مهم: اگر اوّلین باری است که "ماه نو" بازی میکنید، بهتر است که با تعداد توکن کمتری بازی کنید. اگر 3-نفره بازی میکنید، با 18 توکن و اگر 4-نفره بازی میکنید، با 16 توکن (بهجای 21 توکن) بازی کنید.
6) ترتیبِ اوّلیهی نوبتها را مشخّص کنید. برای این کار، هر بازیکن، یکی از توکنهای خود را در وسط محوطهی بازی میگذارد؛ بازیکنی که "شبها از همه دیرتر میخوابد"، با چشمهای بسته، شروع به برداشتنِ توکنها میکند. این توکنها را مثل یک ستون روی هم بچینید؛ توکنی که اوّل برداشته شده، در زیرِ ستون و توکنی که آخر از همه برداشته شده، در رأسِ ستون؛ ستون توکنها را در خانهی "ماه نو" از "ردیف ماه" بگذارید.
ساختار کاشیها
هر کاشی، دارای 3 مشخّصه است: رنگ، هزینهی زمانی و اهداف.
1) رنگ: کاشیها 4 دستهاند؛ کاشیهای آبی، کاشیهای قرمز، کاشیهای فیروزهای و کاشی های زرد.
2) هزینهی زمانی: در گوشهی بالا - سمتِ چپِ هر کاشی، عددی (از 1 تا 7) نوشته شده که نشان میدهد انتخاب و جایگذاریِ آن کاشی، چقدر از شما "زمان" خواهد گرفت.
3) اهداف: در گوشههای دیگرِ هر کاشی، از 0 تا 3 هدف به تصویر کشیده شده که شما میتوانید با جایگذاری و افزودنِ کاشیهای دیگر، محقّقشان کنید. برای محقّق شدنِ یک هدف (از یک کاشی)، باید رنگِ کاشیهای مجاور، با رنگهای آن هدف همخوانی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر، صفحهی 5 را ببینید.
نکتهی مهم: شما اجازه دارید کاشیها را طوری بچینید که با رنگِ هیچکدام از اهدافِ هیچکدام از کاشیهای مجاور همخوانی نداشته باشند؛ این کار بههیچوجه توصیه نمیشود ولی همیشه هم نمیشود از آن پرهیز کرد!
روش بازی
در طول بازی، بازیکنان بهنوبت کاشیهایی را از "چرخ ماه" برداشته و بهمنظورِ محقّق کردنِ اهدافِشان، در صفحههایی فرضی، پیشِ روی خود میچینند. ترتیبِ نوبتِ بازیکنان را جای توکنشان در "ردیف ماه" تعیین میکند! نوبتِ بازی، همیشه با بازیکنی است که توکناَش از دیگران عقبتر است. اگر چند توکن در یک خانه باشند (و یک ستون را تشکیل داده باشند)، نوبتِ بازی، با بازیکنی است که توکناَش در رأسِ ستون توکنهاست.
هر بازیکن، در نوبت خود، بهترتیب، این 5 مرحله را طی میکند:
1) پُر کردنِ "ردیف انتخاب" (اختیاری / اجباری، بسته به شرایط)
2) انتخابِ یک کاشی و جابهجا کردنِ نشانگر ماه
3) جلو بردنِ توکنِ خود روی چرخ ماه
4) جایگذاریِ یک کاشی
5) محقّق کردنِ اهداف
1) پُر کردنِ "ردیف انتخاب" (اختیاری / اجباری، بسته به شرایط)
اگر در آغاز نوبتتان، فقط یک یا دو کاشی در ردیف انتخاب باقی مانده باشد، شما میتوانید ردیف انتخاب را پُر کنید؛ برای این کار، باید از ستونهای کاشی، کاشی برداشته و کاشیها را بهرو در فضاهای خالیِ ردیف انتخاب بگذارید؛ اوّلین کاشی، در نزدیکترین فضای خالی به نشانگر (در جهت ساعتگرد) قرار میگیرد و بقیه نیز در جهت ساعتگرد، در سایرِ فضاهای خالی چیده میشوند.
اگر در آغاز نوبتتان، هیچ کاشیای در ردیف انتخاب باقی نمانده باشد، شما باید ردیف را به طورِ کامل پُر کنید.
اگر ستونهای کاشی بهاندازهی کافی کاشی برای پُر کردنِ ردیف نداشتند، ردیف را تا جای ممکن پُر کنید.
2) انتخابِ یک کاشی و جابهجا کردنِ نشانگر
یکی از 3 کاشیِ بعد از نشانگر (در جهت ساعتگرد) را انتخاب کنید (فضاهای خالی را نادیده بگیرید)! وقتی کاشیِ خود را برداشتید، نشانگر را در محل آن کاشی قرار دهید.
نکات مهم:
- هرچه عدد نوشتهشده روی کاشی، بزرگتر باشد، محقّق کردنِ اهدافِ کاشی، آسانتر خواهد بود.
- شما در هر نوبت باید یک کاشی برداشته و در صفحهی خود جایگذاری کنید؛ نمیتوانید از زیرِ این کار، در بروید!